Футбол воскрес. Європа відновлює гру мільйонів, щоб не втратити мільярди

30 червня 2020, 07:43
НВ Преміум
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Європа відновлює гру мільйонів, щоб не втратити мільярди — мільярди євро, завдяки чому й існує сучасний футбол. Літній календар матчів стає насиченим як ніколи.

На трибунах стає шумно. Топові національні футбольні ліги відновили свої першості. 11 червня це зробила іспанська Ла Ліга. 19 червня — англійська Прем'єр-ліга, 20 червня — італійська Серія А. З 11 липня футболісти французької Ліги 1 схрестять гетри у фіналі національного Кубка. Водночас уряд Франції навіть дозволив уболівальникам частково заповнити трибуни. Щоправда, поки на стадіони пускають не більше 5 тис. осіб, і це крапля в морі як для стадіону, так і для транслятора, що погано відбивається у платіжних відомостях команд.

Відео дня

«Деякі телетранслятори платять трохи менше, ніж очікувалося, бо трибуни порожні, — пояснює Еммануель Божьян, журналіст французької спортивної газети L'Équipe. — Матчі виглядають як товариські ігри».

Ось чому в іспанській Ла Лізі організатори турніру пішли на технологічну хитрість і за допомогою комп’ютерної графіки заповнили сектори віртуальними уболівальниками. А режисери трансляції запустили в ефір інтершум, що створює ілюзію збуджених трибун.

Великий футбол — це давно не просто гра мільйонів, як її люблять називати телекоментатори. Футбол — це насамперед гра мільярдів євро, як її називає Марко Пелегрін, керівний директор іспанської футбольної ліги в Південній Африці. Наприклад, Ла Ліга приносить дохід, який можна порівняти з 1,4% ВВП Іспанії. Одних лише податків іспанська футбольна першість платить 4 млрд євро на рік.

«На карту поставлено багато, це велика індустрія», — пояснює Пелегрін.

Німці зрозуміли це найраніше і відновили свій турнір першими, ще 16 травня. З них тепер бере приклад увесь футбольний світ, зокрема й УЄФА. 17 червня тут було оголошено про відновлення турнірів Ліги чемпіонів і Ліги Європи, які відбудуться у середині серпня в Португалії та Німеччині.

Не від добра європейці на початку весни зупинили свої турніри, не від добра на початку літа їх відновили. «Я не бачу в цьому „розважального“ аспекту», — розмірковує Маріо Лео, керівний директор RESULT Sports, німецької компанії, яка займається комунікаціями і маркетингом у світі спорту. — Йдеться винятково про виживання клубів ліги.

Картонні вболівальники

Брель Емболо, форвард Боруссії Менхенґладбах, проривається до центральної зони суперника. Далі — розрізна передача на Йонаса Гофманна. В один дотик півзахисник Боруссії скеровує м’яч до воріт команди Вольфсбурґ. «Гол!» — ревуть порожні трибуни.

Заповнено лише кілька секторів у районі кутової позначки — там видніються чи то люди, чи то ляльки. Під час найближчого розгляду стає очевидним, що між рядами на картонних щитах розміщені фотографії уболівальників Боруссії. Ця ілюзія обману працює. До того ж не лише для емоційної підтримки рідного клубу, але і для наповнення його кишені.

ГРА З
ГРА З "ГЛЯДАЧАМИ": На трибунах домашнього стадіону ФК Боруссія Менхенґладбах - картонні фігури глядачів / Фото: REUTERS / Thilo Schmuelgen / Pool DFL

«Вони використовували фотографії своїх фанів, — пояснює Божьян. — Зацікавленим у цьому уболівальникам довелося заплатити близько 30 євро, щоб з’явитися на стадіоні».

В підсумку 20 тис. картонних фанатів тримають у тонусі своїх і в напрузі чужих футболістів.

«Кожен клуб підходить до „порожнечі“ по-різному, — каже Лео. — І кожен клуб шукає нові джерела доходу, оскільки вони ведуть комерційну боротьбу».

Не можна сказати, що з цих картонних уболівальників вийшла переконлива телекартинка, а ось дохід у 600 тис. євро — зовсім не зайвий для клубу, який бореться за бронзу в Бундеслізі та за прибуток у касі.

Лео каже НВ, що німецькій лізі потрібно терміново шукати можливості для заробітку. Вже на початку карантину, тобто ще у квітні, 13 клубів першої та другої Бундесліги опинилися на межі банкрутства. Ступити за неї вони могли вже у травні: надходження від уболівальників і трансляторів вичерпалися за одну мить.

«Тож у ліги не було іншого вибору, крім, як якимось чином повернути Бундеслігу в дію», — розводить руками Лео.

У більшості німецьких клубів немає багатих власників, як, наприклад, в англійській Прем'єр-лізі, оскільки у країні діє суворе правило: 50%+1 акція клубу має належати уболівальникам винятки, але вони мінімальні).

А оскільки під час пандемії стадіони порожні, доходи багатьох клубів швидко розчиняються у витратах. Німецькі команди та їхні вболівальники шукали нові форми виживання. Наприклад, фанати берлінського Уніона ще у квітні запропонували керівництву клубу почати продажі віртуальних напоїв і снеків по 2,5 євро, щоб таким чином компенсувати рідній команді втрати хоча б частини коштів, які у «мирний час» надійшли б від уболівальників у день матчу.

ХАРАКТЕР НОРДИЧНИЙ: Маріо Лео не втрачає оптимізму. Він вірить, що близька йому Бундесліга виживе, якщо не за рахунок багатих спонсорів, то за рахунок щедрих уболівальників (Фото: DR)
ХАРАКТЕР НОРДИЧНИЙ: Маріо Лео не втрачає оптимізму. Він вірить, що близька йому Бундесліга виживе, якщо не за рахунок багатих спонсорів, то за рахунок щедрих уболівальників / Фото: DR

Також і сама Бундесліга здебільшого силами учасників Ліги чемпіонів і Ліги Європи, команд Баварія (Мюнхен), Боруссія (Дортмунд), леверкузенського Байєр 04 і РБ Лейпциґ, створила фонд солідарності на 20 млн євро, які розкидали між бідуючими суперниками в лізі. Щоб не протягнути ноги, німецьким клубам довелося протягнути руку. Але і ці заходи виявилися малоефективними.

До середини квітня керівництво Шальке-04 назвало ситуацію «загрозливою їхньому існуванню», оскільки у клубу накопичилися багатомільйонні борги, а короновірус відібрав ще 15,9 млн євро — як недоотримані кошти від трансляторів. Ті ж романси заспівали фінанси бременського Вердера і ФК Падерборн 07.

Основний донор Бундесліги телекомпанія Sky на піку COVID-19 мала внести фінальний платіж сезону за право на трансляції останніх ігор — 304 млн євро (уся платіжка — 876 млн євро), що врятувало б усіх. Але цього не сталося: сезон вже був мертвий.

У червні міжнародна аудиторія німецького чемпіонату перевищила 5 млн глядачів — утричі більше за докризовий рівень

Телеканал Eurosport, ще один володар прав на трансляцію, в чиєму пакеті було 45 матчів німецьких команд, достроково розірвав договір, пославшись на форс-мажорні обставини. Внаслідок 16 травня Бундесліга на свій страх і спільний ризик вирішила вийти з карантину і заробляти на хліб власними ногами. І ринок подякував їй: у червні міжнародна аудиторія німецького чемпіонату перевищила 5 млн глядачів — це втричі більше докризового рівня.

Щоб згладити ефект порожніх трибун і тихих матчів, транслятор Sky Sport у Німеччині запропонував телеглядачам на вибір дві опції: перша — класична, з коментатором, і друга — записаний шум трибун. «Більшість фанатів обрали перший варіант, — каже Лео. — Оскільки він дозволяв чути окрики футболістів, і фанати відчували себе поруч із гравцями».

Очевидно, шрами на тілі Бундесліги залишаться ще надовго. Але вони вже не будуть такими глибокими. Керівництво Німецької футбольної ліги (DFL) днями розіслало клубам повідомлення про скорочення доходів від телебачення наступного сезону. В нинішньому доходи DFL складуть 1,35 млрд євро, а в сезоні 2020/2021 36 клубів Бундесліги і Бундесліги 2, які продадуть свої права на трансляцію 612 матчів, можуть розраховувати не більше ніж на 1,2 млрд євро. Тобто в середньому по 2 млн євро за матч, що не так вже й погано в ці важкі часи.

Багато шуму з нічого

В Олександра Ковальова, одного із засновників українського фан-клубу Барселони, подвійне свято. По-перше, 19 червня виповнилося три роки з дня офіційної реєстрації цього самого фан-клубу в реєстрі ФК Барселона, що розширює для його членів квоти і гарантує знижки на квитки на ігри за участю каталонського гранда.

По-друге, з червня Ла Ліга відновила турнір, а значить, повернулося життя і в київський фан-клуб, що нараховує вже 140 активних членів.

Окрасою ігор іспанської першості стала комп’ютерна графіка з імітацією повних трибун і шумовими ефектами, і Ковальов з особливою насолодою згадує останній матч Барселони на домашній Арені Камп Ноу. «Було круто, — лаконічно пояснює він. — Пісні, речівки, все було чутно. Через п’ять хвилин ти забуваєш, що там йде гра за порожніх трибун ».

ДИВАННИЙ СЕКТОР: Британські ТВ-канали тепер включають у трансляцію фанатів, які підтримують свої команди перед екраном телевізора, як ось ця сім'я, вболіває за Астон Віллу (Фото: REUTERS / Andrew Boyers)
ДИВАННИЙ СЕКТОР: Британські ТВ-канали тепер включають у трансляцію фанатів, які підтримують свої команди перед екраном телевізора, як ось ця сім'я, вболіває за Астон Віллу / Фото: REUTERS / Andrew Boyers

Віртуальних фанатів для іспанських секторів створила норвезька компанія Vizrt, яка спеціалізується на створенні тривимірної графіки, 3D-карт і візуалізації спортивного аналізу. В підсумку все зроблено гранично просто: віртуальні глядачі з’являються тільки на загальному плані у верхній частині екрану. Камери для повторів і великих планів розміщені так, щоб порожні крісла не потрапляли в кадр, а режисер трансляції показує телеглядачам або трибуни з віртуальними фанатами, або гравців на полі, так щоб, якщо можливо, порожні ряди були непомітні.

Ілюзорний світ не всім до душі. «Люди скаржаться на віртуальних фанатів та імітацію шуму, — каже НВ Альберто Рудіо, журналіст іспанської щоденної спортивної газети Marca. — У будь-якому випадку ви маєте різні варіанти. Ви можете дивитися матч і без публіки».

Хоча «заповнені» комп’ютерним способом трибуни виправдовують себе. Міжнародна аудиторія першого післякоронавірусного туру Ла Ліги виявилася у півтора рази більшою, ніж у середньому збирали попередні 27 турів «мирного часу». І це тільки початок. Аж до 19 липня гри в Ла Лізі проходитимуть щодня. Тому унікальний марафон як для трансляторів, так і для вболівальників пройде без перерв.

Французький журналіст Божа намагається не пропускати ігри всіх основних європейських ліг. Це зробити не так вже й складно з огляду на тимчасову вимушену перерву у французькій Лізі-1. Божа ділиться своїми враженнями від побаченого й особливим чином відзначає креатив англійської прем'єр-ліги, що перетворила домашнє карантинне уболівання на телевізійну картинку. Ось як на фотографії до цієї статті, де сім'я уболівальників ФК Астон Вілла емоційно реагує на чергову втрачену можливість забити гол у ворота Шеффілд Юнайтед.

Ці та подібні бризки емоцій стають частиною загального футбольного шоу, своєрідною заміною традиційних великих кадрів зі стадіонів.

«Після голу вони [режисери] у вигляді розділеного екрану на 16 віконець і показують емоції щасливих уболівальників, які дивляться гру по телевізору вдома, — розповідає Божа. — Чудова ідея».

Чехи і порожнеча

Як у великих, так і в малих футбольних лігах всі намагаються пройти цей період із мінімальними втратами, щоб і футболісти були ситі, й уболівальники цілі. Мартіна Павлова, менеджерка з міжнародних зв’язків празького ФК Спарта, каже, що ігри чеського чемпіонату поновилися ще 25 травня. Тоді на стадіони пускали не більше 300 осіб, зокрема гравців і персонал команд. Це марна, нудна картинка, крім того, в чеському чемпіонаті футбольним полем бігають не зірки першої величини.

«Нам все-таки вдалося залучити спонсорів», — хвалиться Павлова.

Тепер, коли чеський уряд збільшив квоту уболівальників, присутніх на стадіоні під час гри, до 4 тис. осіб, Павлова сповнена оптимізму. Вона впевнена, що Спарті вдасться збільшити кількість спонсорів клубу, ну або принаймні не розгубити тих, хто вже є.

VIP-ЛОЖА: 31 травня чеські фанати не змогли пройти на стадіон, але знайшли місце, щоб стежити за грою ФК Богемія 1905, який у важкому поєдинку з рахунком 3:2 впорався із Динамо Ческе-Будейовіце (Фото: Michal CIZEK / AFP)
VIP-ЛОЖА: 31 травня чеські фанати не змогли пройти на стадіон, але знайшли місце, щоб стежити за грою ФК Богемія 1905, який у важкому поєдинку з рахунком 3:2 впорався із Динамо Ческе-Будейовіце / Фото: Michal CIZEK / AFP

Що стосується наступного сезону, то він, найімовірніше, відбуватиметься під тиском очевидних і можливих обмежень — COVID-19 навряд чи заспокоїться до осені. Ці обмеження накладають відбиток на переговорні процеси зі спонсорами і трансляторами. До того ж епідемія, її ймовірна друга хвиля, а значить, і загрози продовження карантину змушують менеджерів клубів особливо часто вмикати своє креативне мислення. Інакше весь футбол опиниться у стані поза грою.

«Що стосується партнерів і спонсорів, ми намагаємося підійти до них індивідуально, — пояснює Павлова. — Перемовини тривають ».

Натхненна прикладами топових і карликових чемпіонатів 17 червня УЄФА оголосила про своє безпрецедентне рішення. У серпні дограють усі матчі єврокубків нинішнього сезону. Два тижні найсильніші клуби континенту битимуться в турнірі Ліги чемпіонів, який відбудеться на полях Португалії, а в Лізі Європи — на полях Німеччини.

«Ми сумніваємося, що глядачі зможуть прийти на чвертьфінали, пів фінали і фінали Ліги Європи та Ліги чемпіонів, — каже Александер Чеферін, президент УЄФА. — Але ситуація швидко змінюється. Місяць тому я навіть не зміг би відповісти, чи зможемо ми дограти змагання ».

Серед учасників і український клуб Шахтар, який ще 12 березня на стадії 1/8 фіналу Ліги Європи виграв у гостях у Вольфсбурґа з рахунком 2:1. Хоча це пів справи. Через два тижні гірники мали негостинно зустріти німців у матчі-відповіді в Харкові. Але в середині березня в Україні оголосили карантин, і це завадило українському чемпіону довести справу до повного розгрому німецького середнячка, щоб пробитися у чвертьфінал. Тепер відкладену зустріч із німецькими вовками перенесли на початок серпня. Поки лише незрозуміло, де вона відбудеться — в Україні чи Німеччині.

Потім 10 липня УЄФА проведе жеребкування для всіх команд, які проб’ються у чвертьфінали. І врешті-решт 21 серпня у Кельні пройде фінал Ліги Європи, а 23 серпня у Лісабоні відбудеться свято — фінал Ліги чемпіонів.

«Сподіваюся відвідати матч у Лісабоні, — робить висновок Божьян. — Але ще точно не вирішив ».

Ще ніхто нічого не вирішив. У нинішньому сезоні як ніколи футбол сповнений сюрпризів. Схоже, що в наступному їх буде не менше.

Читайте цей матеріал у свіжому номері журналу НВ — № 24 від 25 червня 2020 року.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Спорт
Розсилка останніх новин в світі спорту
Щочетверга

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X