Поля чудес. Чому англійська Прем'єр-ліга перетворилася на найдорожче змагання планети

3 лютого 2019, 07:05

Англійська Прем'єр-ліга стала найдорожчою і  найбільш видовищною серед національних футбольних першостей. Практично кожен другий клуб з 20 найприбутковіших родом з Англії, пише журнал Новое Время.

Назва знаменитого гімну британських уболівальників You'll never walk alone (Ти ніколи не будеш самотнім) якнайкраще характеризує англійську Прем'єр-лігу (АПЛ), найдорожчу та найбільш успішну серед футбольних ліг світу. Хоча такою вона була не завжди. Своїх успіхів АПЛ досягла не через випадок, а завдяки безпрецедентно вільному спортивному ринку, на якому заробляють всі.

Відео дня

"Навіть клуби з найнижчим рейтингом можуть дозволити собі заробітну плату, необхідну для залучення висококласних іноземних зірок", - говорить Джо Палмер, старший операційний директор ФК Вімблдон, команди з першої ліги, яка зараз успішно бореться за Кубок Англії.

Наскільки високим є згаданий Палмером рівень, видно зі звіту Deloitte Sports Business Group-2019. Отже, в двадцятці європейських футбольних клубів із понадхмарними доходами дев'ять родом з Англії. За останній сезон у сумі вони заробили понад 3,7 млрд євро. Для порівняння: з італійської Серії-А в топ-20 - чотири клуби, і всі вони в другій десятці. Бундесліга і Ла Ліга представлені трьома клубами кожна, а Франція - всього одним.

Найбільші суми клуби АПЛ отримують від спонсорства та продажу прав на телетрансляцію. "Прем'єр-лігу дивляться більше людей, у більшій кількості країн і на більшій кількості каналів, ніж будь-яку іншу футбольну лігу в світі", - підводить підсумок Палмер.

Ігри мільярдерів

У поточному сезоні шість англійських клубів увійшли до першої десятки найприбутковіших команд європейського футболу. Тоттенхем Хотспур потрапив до такої компанії лише вдруге в житті, показавши рекордне зростання доходів від проведення матчів (54%) у порівнянні з усіма клубами з топ-10. Тепер менше 10 млн фунтів відокремлюють Шпор (це неформальна назва команди) від іменитого конкурента - Арсеналу, чиє перебування в першій десятці, як зазначає міжнародна аудиторська компанія Deloitte, після 17 років успіхів виявилося під загрозою.

Всього ж 13 англійських клубів увійшли до числа 30 найбільш прибуткових. Іншими словами, дві третини АПЛ.

Щоб у футбол вигравали не тільки гроші, в АПЛ розроблена спеціальна система розподілу доходів від низу до верху. Палмер роз'яснює НВ, що клуби нижчого рівня отримують від Ліги великі суми, щоб вони могли купувати зіркових гравців та конкурувати з тими клубами, які перебувають на вершині.

"Це збалансована дія, завдяки якій ліга залишається найбільш конкурентоспроможним найвищим дивізіоном в Європі, - продовжує він. - Футбольну аудиторію не створиш без конкуренції, тому вона король. Тепер навіть такі команди, як Брайтон, цікаві для глядачів усього світу".

При згадці рідного Брайтона серце Юнга Чанга, британця корейського походження, тріпоче. Його команда бореться на рівних з рівними і у важких боях мінімально поступається лідерам.

Футбольну аудиторію не створиш без конкуренції, тому вона король

"Якщо ви подивитеся на Ла Лігу, там є такі команди, як Барселона, Реал, Атлетіко, - перераховує Чанг. - Інші клуби - не світового класу. У більшості матчів перемога буде за big boys. В АПЛ більшість підібрано рівномірно".

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Відмітна риса АПЛ від всіх інших ліг - абсолютна лібералізація футбольного бізнесу, який в останні роки приносить скромний прибуток в нескромні статки арабських шейхів, американських бізнес-династій та російських олігархів. З топових команд тільки Тоттенхем має власника-британця. Всі як один не шкодують інвестицій у свої команди і на покупку зіркових гравців та тренерів.

Покупці могли б вийти і на інші ліги, але тільки англійська виглядає більш ніж відкритою. Наприклад, купувати клуби Бундесліги складно. Німецьке законодавство вимагає, щоб не менше 51% акцій клубу належали спортивному товариству, уболівальникам, розповідає Юрій Свиридов, директор департаменту маркетингу і комунікацій ФК Шахтар.

Фанати клубу Манчестер Сіті (Фото: EPA)

Фанати клубу Манчестер Сіті / Фото: EPA

У результаті такі власники, як російський олігарх Роман Абрамович у Челсі або Мансур ібн Зайд Аль Нахайян, член правлячої королівської сім'ї емірату Абу-Дабі, який володіє МанСіті, або американське сімейство Глейзерів, чиєю власністю є МанЮнайтед, своїми мільярдами перетворили АПЛ на сучасний Вавилон, де змішалися гроші, люди, народи.

Крім того, вона стала №1 за кількістю гравців-іноземців. З 510 професійних футболістів АПЛ 351- іноземці, тобто більше 67%.

Хто там будує

15 квітня 1989 року під час півфіналу Кубка Англії, де Ноттінгем Форест грав проти Ліверпуля, у результаті тисняви загинули 96 уболівальників. Ще 766 були важко травмовані.

"Причини тисняви, а вірніше масштабу трагедії - застарілий стадіон", - розповідає Свиридов. Була організована спеціальна комісія, яка провела розслідування, яке вилилося в знамениту доповідь верховного судді лорда Пітера Тейлора.

Всі клуби англійської першості вже після 1992 року, коли була утворена АПЛ, зобов'язалися реконструювати домашні арени або побудувати нові

Хоча сама доповідь складався зі 100 сторінок, її висновок Свиридов стиснув в один абзац. Британські стадіони непридатні для масових заходів. Рівень безпеки падає, рівень агресії футбольних хуліганів зростає. Стадіони втрачають глядачів - у клубів стала скорочуватися кількість уболівальників: в 1980-х більш ніж на третину поменшало число уболівальників навіть у Ліверпуля, на той момент - одного з найсильніших клубів континенту.

Була потрібна повна перебудова системи логістики стадіонів. Усі клуби англійської першості вже після 1992 року, коли була утворена АПЛ, зобов'язалися реконструювати домашні арени або побудувати нові. Щоб роздобути кошти, футбольні клуби стали реорганізовуватися в акціонерні товариства. Прості і не дуже прості вболівальники купували цінні папери своїх, а хто і чужих команд на фондовій біржі.

Так до 1996 року були оновлені всі основні футбольні майданчики Туманного Альбіону. Друга і більш потужна хвиля стадіонного ренесансу припала на початок 2000-х.

І ось до березня 2019-го буде відкрита чергова нова арена для легендарного клубу Тоттенхем Хотспур - найдорожчий у світі стадіон, чий кошторис перевищив позначку $1 млрд.

Новий стадіон Тоттенхема стане найдорожчою ареною в світі (Фото: EPA)
Новий стадіон Тоттенхема стане найдорожчою ареною в світі / Фото: EPA

Стадіон обладнаний висувним полем. Протягом 25 хвилин класичний газон зникає і з-під нього з'являється штучне покриття для американського футболу. 1,8 тис. телеекранів у підтрибунних приміщеннях призначені для трансляції в прямому ефірі матчів АПЛ.

На диво-арені ще не проводять ігри, але вона вже заробляє на проведенні екскурсій. Найбільш нетерплячі записуються на клубному сайті в чергу, водночас купують абонементи на майбутній сезон.

"Утворення АПЛ як комерційного підприємства, яке об'єднує всі телеправа і продає їх на відкритому ринку, - це і є складова успіху", - розповідає Свиридов ще про одну з найголовніших сторін фінансового успіху АПЛ.

Продаж телевізійних прав на трансляцію ігор, спонсорство, пряма і непряма реклама - це і є найважливіша складова її дохідної частини.

Увага на екран

У якому напрямку розвивається футбольний ринок Англії? Чого очікувати від нього в найближчі 5-10 років? Два запитання НВ, які спантеличили Джо Палмера. 

Утім, зробити прогноз він готовий. Отже, найближчим часом на ринок трансляцій матчів чекають неймовірні зміни. У процес входять гіганти - цифрові мовники Amazon, Facebook, Netflix та інші. Вони поборються за гроші міжнародної телеаудиторії.

Англійську Прем'єр-лігу дивляться мільйони людей у всьому світі (Фото: EPA)
Англійську Прем'єр-лігу дивляться мільйони людей у всьому світі / Фото: EPA

Палмер вказує на принципово важливу деталь: 1,3 млрд землян вільно говорять англійською. Це спрощує продаж контенту АПЛ, робить його дешевшим для мовників. Міжнародні трансляції приносять АПЛ дедалі більші доходи від продажу прав на трансляції і відкривають привабливі пропозиції для спонсорів і рекламодавців.

Amazon вже викупив права на показ 20 матчів АПЛ на три наступні сезони і до них придбав права на огляди турів

Так, у 2017-му з 5,3 млрд євро доходу клубів АПЛ 2,9 млрд євро принесла трансляція матчів, 1,4 млрд євро - спонсорство (що навряд чи можливо без трансляцій) і тільки 695 млн євро - продаж квитків.

Amazon вже викупив права на показ 20 матчів АПЛ на три наступні сезони і до них придбав права на огляди турів.

В якості успішного промо Amazon зняв і розмістив у себе фільм All or Nothing: Manchester City (Все або нічого: Манчестер Сіті).

Фільм знятий за законами гостросюжетного реаліті-шоу. Тепер Amazon вірусно розносить його епізоди по всьому світу, збираючи аудиторію під майбутні проекти.

"Через кілька років ми забудемо про SKY [британський телеканал], - упевнений Свиридов. - Все буде в Netflix, Facebook, YouTube. ТБ не витримає конкуренції з Facebook. З'являться глобальні гравці, які будуть скуповувати всі права. Приклад АПЛ - це приклад того, що заробляти великі гроші реально".

Читайте повну версію цього матеріалу в свіжому номері журналу Новое Время - №3 від 31 січня 2019 року.

Показати ще новини
Радіо NV
X